Klitoria ternateńska


Z klitorią ternateńską pierwszy raz spotkałam się, gdy moja koleżanka poczęstowała mnie niebieskim naparem o typowo ziołowym zapachu i smaku. Efekt kolorystyczny robił wrażenie, ale myślałam, że poza tym suszone kwiaty nie mają nic więcej do zaoferowania. Moje roślinne zainteresowania jednak nie pozwoliły mi odpuścić i szybko dowiedziałam się, że niebieski kolor to tylko ułamek jej właściwości.

Klitoria ternateńska (Clitora ternatea) nazywana również Butterfly Pea, jest to roślina tropikalna, hodowana dla celów ozdobnych, do barwienia żywności i tkanin, a także wykorzystywana w ajurwedzie i tradycyjnej medycynie chińskiej jako roślina lecznicza. Występuje przede wszystkim w Azji. Stosuję się ją powszechnie w Chinach, Indiach czy Tajlandii.

Zawiera flawonoidy, saponiny i antocyjany, przez co:
• wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwgorączkowe,
• działa antybakteryjnie i moczopędnie,
• poprawia pamięć i koncentrację,
• wpływa uspokajająco i przeciwdepresyjnie,
• ma korzystne działanie na wzrok,
• hamuje nadmierne wypadanie włosów i wspomaga ich wzrost


Chabrowa herbatka z klitorii

3- 4 kwiaty zalewamy wrzątkiem i zaparzamy pod przykryciem przez kwadrans. Polecam to robić w szklance, wtedy widać jak w wodzie unosi się niebieski 'dymek' sprawiając, że napar z minuty na minutę przybiera coraz intensywniejszy niebieski kolor. Lubię popijać samą herbatkę po dłuższym parzeniu (minimum 30 minut), ponieważ nabiera wtedy ciekawszego aromatu i jest mniej ziołowy, a czasami dodaję do niej trochę miodu.


Małe czary mary

Ten sam napar z tej rośliny może być purpurowy. W jaki sposób? Wystarczy dodać soku z cytryny. Pod wpływem kwasu, klitoria zmienia kolor na purpurowy. Taka zabawa może spodobać się szczególnie dzieciom, co może je zachęcić do picia herbatek z klitorią. Przyda im się na lepszą pamięć i koncentrację w szkole.

________

Spotkaliście się kiedyś z tą rośliną? A może słyszycie o niej pierwszy raz?

10 komentarzy:

  1. Byłam ciekawa co to za niebieski płyn :) nie spotkałam się z czymś takim wcześniej, bardzo ciekawe i ma sporo właściwości :) super. Będę szukać tego w Norwegii albo Szwecji może mają :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O tej konkretniej roślinie nie słyszałam. Słyszałam jednak o właściwościach znanej w Chinach kombuchy https://www.koala-kombucha.pl/. Napój ten zaskakuje świeżością smaku i natychmiastowym orzeźwieniem. Kombucha oparta na wysokiej jakości zielonej herbacie jest pełna antyoksydantów, które jak wszyscy wiemy wspomagają oczyszczanie organizmu, chronią przed chorobami oraz niwelują stany zapalne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wpis jest niesamowicie ciekawy. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele tutaj interesujących i ważnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie skosztuję tego naparu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam że nie wiedziałem dotychczas o tak fajnym działaniu tych ziół.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Naturalnie i zdrowo , Blogger