Jarmużowe smoothie



Mamy marzec, który dla mnie zawsze jest miesiącem wyczekiwania na zieloną wiosnę. W tym miesiącu będzie zielono i dzisiaj jeden z takich postów, czyli zielony koktajl na bazie jarmużu :) Jeżeli jarmuż Wam nie podchodzi ze względu na kapuściany posmak, to myślę, że to smoothie miło Was zaskoczy ciekawym smakiem i brakiem kapuścianego akcentu :)


Jarmużowe smoothie

Składniki: 

  • 2 garście jarmużu 
  • 1 pomarańcza
  • 1 jabłko
  • 100 ml wody 

Jarmuż myjemy, twarde łodygi odrywamy i odrzucamy. Pomarańczę i jabłko obieramy ze skórki. Dolewamy wodę i wszystko miksujemy.


Warto teraz wprowadzić kolorowe owocowe i warzywne koktajle, by porządnie oczyścić organizm po zimie i lekko przywitać wiosnę. A dlaczego jarmuż? To warzywo uważane jest za superfood i ma sporo prozdrowotnych właściwości. Jest źródłem chlorofilu, który jest silnym przeciwutleniaczem i chroni przed nowotworami. Zawiera sporo witaminy C, dlatego wzmacnia odporność. Zawiera również witaminę A, która wspomaga ochronę naszej skóry przed działaniem promieni słonecznych oraz witaminy B1, B2, które odpowiadają za odpowiednią pracę układu nerwowego. Jarmuż stanowi dobre źródło witaminy K, która uszczelnia naczynia krwionośne zapobiegając powstawaniu pajączków. Poza tym zawiera magnez, odpowiadający za prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz żelazo, więc powinni o nim pamiętać cierpiący na anemię. Znajdziemy w nim również błonnik, który oczyszcza przewód pokarmowy z toksyn oraz poprawiającą stan naszych oczów luteinę.

Ale uwaga! Jarmuż zaburza wchłanianie jodu, dlatego nie powinny z nim przesadzać osoby mające problemy z tarczycą. Jest również źródłem szczawianów, więc niewskazany jest osobom z kamicą nerkową. A Ci, którzy są zdrowi też powinni zachować umiar. Jarmużowe smoothie 2 razy w tygodniu jest okey, ale już picie go codziennie to przesada.


Próbowaliście już jarmużu w takiej postaci? Lubicie zielone koktajle? :)



22 komentarze:

  1. Lubię, ale dopiero oswajam się z jarmużem :) Chyba dorosłam w końcu do tego pysznego smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie jarmużowe koktajle, jak i te zielone pojawiają się bardzo często. Faktycznie z ilością jarmużu przesadzać nie można, ale to tak jak w większości przypadków. Coś jest zdrowe, ale w granicach rozsądku. W skrajności lepiej nie popadać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jarmuż mi bardzo smakuje,ale jeszcze nie robiłam sobie z nim smoothie;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jarmuż tylko jadam ale żeby pić to jeszcze nie koktajle uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy go nie próbowałam; mam problemy z tarczycą, tak przy okazji...

    OdpowiedzUsuń
  6. Jarmużu nie jadłam już wieki całe... kiedyś moja mama uprawiała w ogródku, później jakoś tak się o nim zapomniało. Teraz znów przeżywa renesans i jest bardzo modny :) Trzeba będzie przypomnieć sobie jego smak :)
    Koktajl chętnie zrobię, chociaż niezbyt często, bo tak jak piszesz - sprawy jodu - a ja tarczycowiec jestem ;)
    Pozdrawiam cieplutko, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jarmuż jest ostatnio modny i dobrze :)

      Usuń
  7. Ja najbardziej lubię jarmuż w postaci pieczonej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja w takiej postaci jarmużu jeszcze nie próbowałam :)

      Usuń
  8. Lubimy jarmuż ale jakoś specjalnie nie mamy na jego punkcie bzika (nie to co na szpinak) :) W koktajlu chciałybyśmy go spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę wypróbować! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam smoothie pod każdą postacią, to wygląda wyjątkowo apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super, że proponujesz jarmuż, bo to również bardzo dobre źródło wapnia. Zwłaszcza coś takiego polecałabym wegetarianom. Ja przede wszystkim wapno czerpię z jogurtów, bo jest lepiej przyswajalne. Natomiast wegetarianie nie jedzą nabiału.
    Poza tym teraz przy przesileniu wiosennym lepiej jest spożywać warzywa i owoce, które nie zostały poddane obróbce cieplnej (tak jak ktoś wyżej proponował), ponieważ niszczymy wtedy witaminę C, która teraz jest nam bardzo potrzebna.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Oj tak :) Jak nie lubię smaku jarmużu, tak w połączeniu z jabłkiem i pomarańczą daje świetny smak.

      Usuń
  13. Idealny sposób na troszkę zieleni wczesną wiosną :) i witaminek! :) Super!

    OdpowiedzUsuń
  14. nigdy nie próbowałam jarmużu, a zawsze chciałam, za to wykorzystałam twój przepis z zamiennikiem brokułem i również pycha ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli brokuł pomarańcza i jabłko?

      Usuń
  15. Nigdy nie jadłam jarmużu :D A gdzie go można dostać? Bo jakoś w takich zwykłych sklepach go nie kojarzę :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W większych supermarketach, np. w Almie albo Tesco :)

      Usuń
  16. Lubię w koktajlu i o dziwo z jajecznicą :D

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Naturalnie i zdrowo , Blogger